Aandelen vrouwelijke ondernemers blijven achter
“`html
Aandelen vrouwelijke ondernemers blijven achter
Het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland groeit niet in verhouding tot het totale aantal ondernemers, zegt Marion van Happen, CEO van HeadFirst Group. Volgens haar moet het ondernemerschap voor vrouwen ‘toegankelijker’ worden gemaakt. Ze wijst erop dat mannen vaak vaker door recruiters worden benaderd, ondanks dat de onderzoeksdata deze voorkeur niet rechtvaardigen.
Recentelijk werd bekend dat het aantal ondernemers in Nederland de afgelopen tien jaar met een miljoen is gestegen, terwijl het aandeel vrouwelijke ondernemers nauwelijks toenam. Volgens het CBS is momenteel 36 procent van de 2,5 miljoen Nederlandse ondernemers vrouw, tegenover 32 procent in 2010.
Onderzoek van HeadFirst Group en Intelligence Group, uitgevoerd in mei, toont aan dat vrouwen die zich als zelfstandige aanbieden, 68 procent meer kans hebben om opdrachten te verkrijgen dan hun mannelijke collega’s. Van Happen merkt op: “Dit benadrukt de kwaliteiten en het doorzettingsvermogen van vrouwelijke ondernemers, maar wijst ook op het onbenutte potentieel dat blijft bestaan als zij niet actief worden aangemoedigd om voor het ondernemerschap te kiezen.”
Minder vaak benaderd
Volgens het onderzoek worden mannen meer dan 30 procent vaker benaderd door recruiters dan vrouwen. Van Happen legt uit dat dit deels te verklaren is door het feit dat mannen vaker fulltime werken, wat hen aantrekkelijker maakt voor recruiters die financieel gedreven worden door meer uren en hogere omzet. Daarnaast benadrukt ze dat LinkedIn, een belangrijk sourcingkanaal, overwegend door mannen wordt gebruikt.
Van Happen pleit voor een “meer bewuste en datagedreven aanpak in de werving van talent.” Ze stelt dat het essentieel is dat organisaties hun wervingsstrategieën baseren op feitelijke data, in plaats van intuïtie of traditionele aannames.
Objectief werven
In opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft TNO onderzocht hoe wervingsprocessen kunnen worden aangepast om zo objectief mogelijk de juiste kandidaten te selecteren. Dit onderzoek resulteerde in een werkwijze met drie zogenoemde interventies, aldus Marieke Mulder, adviseur inclusieve arbeidsmarkt bij werkgeversvereniging AWVN.
Meer over inclusieve en objectieve werving en selectie vertelt Mulder tijdens het FlexForward-event op 15 oktober. Tickets zijn momenteel met 50 procent korting te verkrijgen tot 31 augustus.
Voor meer informatie en inzichten, bezoek de website van Teamwerkers.
“`
Deze herschreven tekst is geoptimaliseerd voor SEO met duidelijke kopjes, en is direct te kopiëren naar de WordPress-editor.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!